Chip in wasetiket van kleding van verstandelijk beperkte clienten: terechte privacyzorgen?

 In AVG

Kleding van een zorginstelling waar verstandelijk beperkte mensen wonen, heeft de kleding van haar cliënten voorzien van een chip. Dit leidde tot privacyvragen bij onder meer ouders van de cliënten, zo las ik op Computable. Onder de gegevens die worden verzameld, vallen ook persoonsgegevens zoals de namen van cliënten. In het artikel is te lezen:

“Amerpoort meldt dat de kledingchips een nummer bevatten en verder geen andere gegevens opslaan. ‘Je kunt het vergelijken met een barcode. Dit nummer is gekoppeld aan een database van de wasserij. De database bevat de volgende informatie per kledingstuk zoals: naam van de cliënt, woonhuis/-groep, artikel (bijvoorbeeld jas of broek), kleur, bijzondere kenmerken (stipjes, print), wasproces, kwaliteit van het artikel en het aantal wasbeurten. ‘De database is dus niet volledig anoniem. We hebben met de wasserij in het kader van de AVG een verwerkersovereenkomst afgesloten.’

Voor de verwerking van persoonsgegevens moet altijd het doel worden vastgesteld. Waarom moeten persoonsgegevens worden verzameld? Kunnen we het doel ook op een andere manier halen zonder persoonsgegevens (op die manier) te verwerken?

Uit het artikel maak ik niet op wat nou het doel is van de verwerking van persoonsgegevens. Het doel van het plaatsen van de chips is om het voor de wasserij duidelijk te maken wat er met welke kleding moet gebeuren: of een kledingstuk moet worden gestoomd of gewassen bijvoorbeeld. Het is nog maar de vraag of het nodig is om persoonsgegevens te verwerken om dit doel te behalen. Kunnen kledingstukken niet een stip in het etiket krijgen en in verschillende waszakken worden verzameld bijvoorbeeld?

 

Recent Posts

Leave a Comment

privacy by defaultdata impact assessment